Kenangan Tabung Gajah

Indahnya Sabtu..

Bangun pagi sikit awal hari ni.. Lepas 'berjogging' atas treadmill, aku menunjukkan kerajinan untuk mengemas bilik (kali ni macam kandang tucing, okeh sikit la tu).. Bila tahap kerajinan mencapai tahap kambeng aku kemas la umah sekali... Memandangkan ni je ari Sabtu yang aku takde aktiviti merayap, tu sebab aku rajin... Ngeh ngeh..

Tengah mengemas terperasan tabung 'hello kitty' aku.. Hehehe ada tabung aku ni!! Tapi tak la plak penuh-penuh.. Teringat masa zaman kecik-kecik dulu, kami adik bradik ada tabung BSN gajah tu.. Masuk duit je ada bunyi.. Owh suka sangat la masa tu.. Kalau adik-adik aku bersemangat nak masukkan duit dalam tabung nak dengar bunyi, aku pulak jolokkan pembaris jer kat kepala gajah tu... Adala bunyik kan? So apa kes nak susah-susah masuk duit?? Hahahaha... Tapi masalah besar yang dihadapi oleh my mommy aku jugak is that aku ni paling ngeri sikit.. Satu-satunya anak dia yang suka mengorek tabung.. Bukan setakat tabung sendiri, dengan beraninya aku korek tabung adik aku sekali... Dari penuh sampai ke kepala tabung gajah tu aku korek sampai la susut takat perut gajah tu... Hahahaha!!! Pelik weh, walaupun gua tak ngaku, tapi mak aku boleh tahu sape punya keje... Mencecet aku lari dari umah pegi playground takut kena rotan.. Padan muka aku! Memang tak selamat, balik umah mak aku dah tunggu ngan rotan, aku lari dia kejar, dia kejar aku lari.. Sampai la montot menjadi korban rotan.. Semua angkara tabung gajah!!

Apa aku buat dengan duit yang aku korek dari tabung tu?? Owh aku baik, aku beli la kopok, eskem, macam-macam la untuk aku dan adik aku yang empunya tabung tu... Kira kakak yang baik la aku ni pada sangkaan adik aku (padahal dia tak tau aku sebat duit tabung dia!) Hahaha.. Kecik-kecik dah tak pandai menabung, tabiat ni bawak ke besar la.. Aku tak korek dah la tabung orang, tabung aku jer.. Pengajarannya untuk ari ni, menabung la untuk masa depan engkorang.. Ajor anak-anak menabung dari kecik.. Kalau ada anak tabiat macam aku, meh hantar dia kaunseling ngan aku (kalo korang pecaya aku la!!) Hahaha..

Aku sekarang takde tabung orang aku nak korek.. Mungkin tabung bakal laki aku boleh la aku aim dari sekarang.. Ngeh ngeh mampos dari sekarang dia berhati-hati..

p/s: Owh nasib baik aku tak keje jadi pegawai bank!!

0 comments: